tisdag 8 februari 2011

CC under tidspress

CC as in Clone1 & Clone2 by Kalexanderson

Idag har jag kört upphovsrätt, Creative Commons och hur man på ett bra sätt söker och hämtar bilder från flickr och infogar dem på vår wiki i raketfart (40 minuter!).
Det blev en oerhört komprimerad version, och jag gick bara igenom några av licenserna, men nu har tanken väckts hos dem i alla fall. De flesta hann inte prova alls, några hann börja och ett par lyckades faktiskt infoga en bild och länka korrekt (se t ex "Elma").

Där jag väntat mig ifrågasättande (varför får man inte ta vilka bilder man vill, hur som helst) kom inget alls. De var mycket förstående till att man äger sin bild och ingen får ta den om inte jag har sagt det. Den här klassen gläder och förvånar mig ganska ofta. I like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar