tisdag 31 juli 2012

Surfplattor och appar

Sedan jag skaffade en iPad för ca 1,5 år sedan har medievanorna ändrat sig drastiskt hemma hos oss.

Tidigare såg mina barn (nu 4 och 7 år) ganska mycket på film. Nu är de dock inte längre bara konsumenter, de producerar själva mycket mer material. Och de lär sig! Den lille har i stort sätt på egen hand lärt sig skriva och är på god väg att lära sig läsa, mestadels genom olika appar på paddan. När storebror fick i uppgift av skolan att göra en resedagbok när vi var iväg på resa ville lillebror också göra det, och döm om min förvåning när han klarade det nästan lika bra! Räknar gör han som ett rinnande vatten, löser korsord och logiska problem, övar engelska, filmar - you name it.

I mitt jobb som jag har just nu har jag den stora förmånen att få inspirera och utbilda pedagoger, och just iPads är det som väcker störst nyfikenhet och glädje hos både barn och pedagoger. Jag har gjort ett häfte med appar jag och mina barn provat och gillat och det hittar du här.

Just nu önskar jag bara att min sons nya förskola och senare skola skulle ta vara på detta. Att fler skulle ägna sig åt att skriva till läsning - men jag vet redan att jag kommer att få vänta. För i Malmö är det inte så många som jobbar på detta sätt tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar