torsdag 13 januari 2011

Dagens tips: Jamendo

Idag satt jag och jobbade med en Animotofilm inför ett nytt område i nians engelska (Irland) och var inte nöjd med den musik jag hittade i programmet och inte heller på Multimediabyrån, och där tog mina idéer slut. Var hittar jag musik som är okej att använda egentligen? Twitterfrälst som jag numera är (läs om detta här) så slängde jag naturligtvis ut frågan där och inom bara några minuter svarade en av mina underbara följare! Lite senare svarade även en annan och saken var biff. Tack underbara @marekh75 och @opedagogen!



Jamendo är alltså en community som tillhandahåller massor av musik, fritt att använda så länge man följer de rättigheter som medföljer. Du skriver in i sökrutan det du letar efter, väljer bland artister, album, spellistor osv och laddar sen hem musiken och använder den. Du kan ha den i dina filmer, presentationer osv. Såhär blev min film:

2 kommentarer:

  1. Fin och intressant blogg med många bra tips! Hit kommer jag definitivt att komma tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Jag ägnar mig tyvärr för lite åt att skriva här, men jag försöker bättra mig...

    SvaraRadera