tisdag 23 november 2010

QR


QR-kod är något som fladdrat förbi i min ögonvrå flera gånger under hösten, men jag har inte riktigt förstått vad det är och inte haft ork att sätta mig in i det heller. Men nu, genom min duktiga Twitterkontakt Sandra har jag fått upp ögonen för detta, i mina ögon, smått fantastiska fenomen.

En QR-kod är helt enkelt en slags streckkod (fast inte streckad då) som kan läsas av med en QR-läsare och som innehåller en viss information; ett textmeddelande, en länk till en webbsida osv.
I Asien är det tydligen väldigt vanligt att sådana läsare finns inbyggda i telefonerna, men här hemma kan man behöva ladda hem en app till sin telefon (om man inte har en sk Smartphone får man gå till väga på ett annat sätt). Det finns flera olika appar, men jag provar en som heter i-nigma. Såhär ser en kod ut:


Vad ska man då med detta till? Ja, i "vanliga" världen kan det vara bra till mycket. Företag kan lägga det i sina annonser för att ta läsare direkt till sin hemsida, man kan ha det på ett visitkort med sin kontaktinformation osv.
I skolan kan man göra t ex skattjakter med ledtrådar, frågesporter eller varför inte som Sandra - en julkalender! Här kan man skapa sina egna QR-koder hur lätt som helst, men det finns säkert fler ställen...

Jag är mycket nyfiken på att prova med eleverna, men jag är rädd att inte reda ut det.

3 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren! Hur hittade du hit? Jag surfade in på din blogg och den verkar intressant så du ligger numera i min reader :)

    SvaraRadera
  2. Intressant! Jag kände bara till att man kunde ladda ned appar till mobilen via de där koderna.

    SvaraRadera