lördag 20 november 2010

Ordkonst

Här hemma pryds våra väggar av diverse ord, för jag gillar ord. Det måste man som svensklärare... Två trevliga sajter för ordkonst är Wordle och Tagxedo. På Worlde kan man skapa snygga ordmoln och på Tagxedo kan man t o m forma orden som en bild!Man kan mata in exempelvis sin favoritdikt, en klasslista eller varför inte ta texten från din blogg?
Här har jag valt att ta Shakespeares 18:e sonett - Shall I compare thee to a summer's day? och först matat in den på Tagxedo och sedan på Wordle:

Tjusigt va? Jag tänker mig att det kan fungera väl även i skolan när man vill ha en fräck försättssida till sitt inlämningsarbete, vid diktskrivning, för att gissa novellen osv.
Som ni ser är vissa ord större än de andra och de beror då på att de är mer frekventa i texten. På så sätt ser man ju också vad som är viktigt i en text.

Kan du för övrigt gissa vilken novell som jag matat in nedan?












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar