onsdag 13 januari 2010

Delicious

I samband med att jag började denna kurs bestämde jag mig för att skaffa ett Delicious-konto då jag hört att det skulle vara så smidigt att kunna nå sina bokmärken från vilken dator som helst. Sagt och gjort! Sedan dess har det i princip legat i träda. Nu när jag kommit hit i kursen att jag ska ta tag i detta så inser jag fler möjligheter än de jag då såg, och detta är typiskt för hela kursen när det gäller mig. Mycket har jag liksom hört talas om och nosat på innan, men först under kursens gång inser jag de olika möjligheter som just det här programmet/sajten/tjänsten kan erbjuda.
Jag inser nu att jag inte förstått att utnyttja Delicious fulla potential, dvs möjligheten att dra nytta av andra. Att hitta andra med samma intressen som jag genom att söka på taggar, och på så vis få tips om massor av nya sidor. Detta är ju jättebra för mig både som privatperson och som lärare så att säga, och detta gäller naturligtvis även mina elever.
En sak undrar jag dock, som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, är hur man får dit knapparna i sin webläsare om man inte gör det direkt vid tecknandet av konto. Jag har bytt dator sen dess och vill ha in knapparna här i min nya dator och min nya webläsare ju!
Här är länken till min sida!

1 kommentar:

  1. I Firefox klickar du på Verktyg/Tillägg. Lägg till Delicious. Efter omstarten av Firefox har du nu bl,a fått en ny menyrad. Högerklicka och välj Manage Tag Bundle och lägg till de kategorier från dina taggnamn som du vill ha. Därefter högerklickar du igen på samma menyrad och väljer Tag Bundle View.

    Utifrån dina kategorier (Taggrubriker) kommer du snabbt åt dina länkar. Du kan också välja hur de skall sorteras när du klickar på dem. Enklast, tycker jag, att alfabetisk sortering är.
    Björn H

    SvaraRadera