lördag 14 november 2009

Youtube = my tube!

Jag älskar Youtube! Här finner man allt. Allt från rena tramset till guldgruvor... Jag använder ofta Youtube i min undervisning. Om inte dagligen, så varje vecka plockar jag fram tuben och visar något klipp för mina elever. Det kan vara för att tydliggöra ett begrepp - häromveckan tittade vi på klipp från karnevalen i Rio, för de hade ingen aning om vad en karneval var - men det kan också tjäna som illustration eller intresseväckare för något vi läst eller ska läsa om. Många av de elever jag har har ett ganska torftigt språk och eftersom de är vana vid bildmedier så får man ofta fler med sig om man kan visa något som rör sig. Till min stora glädje brukar de dock finna att det skriva ordet är överlägset. Ett exempel på detta var när vi läste novellen "Att döda ett barn" av Stig Dagerman. Den tyckte den var lite svår att förstå, men när jag visat nedanstående klipp var alla med mig. Fast då började de reta sig på att man ändrat saker i videon jämfört med texten, och då var vi plötsligt inne på filmanalys "varför tror ni att de har gjort såhär?" - jättebra!



Själv har jag aldrig tidigare lagt upp videoklipp på Youtube, men jag har förstått att mina elever ofta gör det. Nu har jag dock lagt upp ett klipp på min lille kille för att testa, och det var hur smidigt som helst. Vill man titta på det får man klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar